Kysymys: Paljonko DSG mekatroniikkayksikön korjaaminen maksaa?
Vastaus:
Mekatroniikkayksikön korjauksen lisäksi kustannuksia tulee aina öljynvaihdosta, varaosista (suodatin, tiivisteet, uusittavat pultit, jne.) sekä irroitus ja takaisin asennuksesta, mahdollisesti myös VCDS testerin ja erikoistyökalun hankinnasta. Kokonaiskustannukset riippuu myös mekatroniikkayksikön viasta ja siitä pystyykö asiakas itse tekemään yksikön irroituksen / asennuksen, öljynvaihdon, jne. Jokaisen yksikön korjaamisesta sovitaan kuitenkin asiakkaan kanssa erikseen, etukäteen, ettei korjauskustannukset nouse kohtuuttomiksi.

 

Kysymys: Miksi vikakoodien lukeminen on tärkeää?
Vastaus:  
Vikakoodien luenta helpottaa yleensä vianetsintäämme ja sitä kautta pienentää asiakkaalle tulevan laskun kokonaissummaa. Osa vikakoodeista myös viittaa sellaiseen vikaan jota ei ole teknisessä tai taloudellisessa mielessä järkevää korjata, näin pyritään estämään ylimääräisiä kustannuksia asiakkaalle. Vaihteistoon liittyviä vikakoodeja on olemassa yli 130 kappaletta, joten on melko hankala sanoa mitään jos vikakoodeja ei ole luettu.

 

Kysymys: Kuinka kauan mekatroniikkayksikön korjaus kestää?
Vastaus:
Irrallaan olevan yksikön korjaus kestää testeineen yleensä 1 – 2 työpäivää. Tämän lisäksi tulee postikuljetukset ja irroitukseen / asennukseen kuluva aika.

 

Kysymys: Voinko saada ns. vaihto-osan? Jos lähetän rikkinäisen mekatroniikkayksikön niin saanko heti tilalle korjatun yksikön?
Vastaus:  
Kyllä, voit saada DSG (02E) mekatroniikkayksikön vaihto-osana. Pitää kuitenkin muistaa, että mekatroniikkayksiköt ovat aina ohjelmoitu autokohtaisiksi, siksi tarvitsemme etukäteen autosi VIN numeron (= Vehicle Identifiacation Number), moottorin koodin ja vaihteiston koodin, yms, jotta voimme ohjelmoida mekatroniikkayksikköön oikean ohjelman.

 

Kysymys: Autoni mekatroniikkayksikkö on rikki, toimiiko toisesta samanlaisesta autosta otettu mekatroniikka autossani?
Vastaus: Mekatroniikkayksiköt näyttävät ulospäin samanlaisilta, mutta niistä on useita eri HW-versioita, ja valtava määrä eri SW-versioita, analogisilla tai digitaalisilla inputeilla, yms. Olisi lottovoitto jos sattuisi löytymään juuri samanlainen mekatroniikka, siksi todennäköisesti saat vähintäänkin väärän ohjelmistoversion joka vaikeuttaa ajamista, väärät vaihtokohdat, väärin ajoitettuja ohjauksia TCM:n ja ECU:n välillä, kytkimien ennenaikaista ja nopeaa kulumista, vikakoodeja, tai mekatroniikka ei toimi ollenkaan, jne. Toisesta autosta otettu mekatroniikkayksikkö pitää siis ehdottomasti olla samalla HW versiolla ja uudelleen ohjelmoida autokohtaisella ohjelmalla!

 

Kysymys: Irroitin mielenkiinnosta mekatroniikkayksiköstä yhden solenoidin, sieltä lensi jokin pieni osa, enkä lyödä sitä enää mistään. Mitäs nyt tehdään?
Vastaus:
Nyt pitäisi tietää mikä solenoideista on kyseessä, niin voimme katsoa löytyykö varaosistamme tilalle samanlaista. Myös solenoidin O-renkaat pitää AINA uusia, koska solenoidi on irroitettu. Jos O-renkaita ei uusita ja ne vuotaisivat niin vaihteiston toimintaa / käytöstä ei pysty kukaan edes ennustamaan.

 

Kysymys: Miten luen vikakoodit?
Vastaus:
Auton, ja tässä tapauksessa sen vaihteiston vikakoodit (jos niitä on) voit luetuttaa jokaisessa autokorjaamossa. Mahdolliset vikakoodit voi lukea myös ostamalla itse vikakoodien lukulaitteen. VAG-konsernin autojen moduleihin syvemmälle pääsee VCDS testerillä ja uudempiin autoihin pitää olla myös samalla CAN-väylää tukeva lukulaite. Linkit sivulla on lisää tietoa vikakoodien lukulaitteista.

 

Kysymys: Käytettyjen mekatroniikkayksiköiden takuu on voimassa 3 kk, mitä se kattaa?
Vastaus:
Käytettyjen mekatroniikkayksiköiden takuumme koskee tekemäämme työtä ja vaihtamiamme osia, ja takuu on siis 3 kk voimassa. Kaikki vaihtamamme osat on lueteltu / yksilöity yksikön mukana lähettämässämme kuitissa. Käytetyt mekatroniikat ovat lähes aina paljon ajettuja tai jonkin vian takia poistettu, yleisin syy on nykivät liikkeellelähdöt, eikä nykimistä voi korjata. Takuun piiriin ei kuulu jos käytetty mekatroniikka aiheuttaa nykimistä. Käytetyissä mekatroniikoissa on aina omat riskinsä, emmekä juuri suosittele sellaisen hankkimista.

 

Kysymys: Voiko DSG-öljynvaihdon tehdä ilman VCDS testeriä ?
Vastaus:
DSG-vaihteiston öljyntaso asetetaan oikeaksi kun öljynlämpötila on 35 – 45 °C. VCDS testeri hakee öljynlämpötilatiedon anturilta, joka on vaihteiston sisällä. Muilla mittaustavoilla esim. pintalämpömittaria käyttäen ei päästä samaan lopputulokseen öljynvaihdossa. Suosittelemme valmistajan ilmoittamaa lämpötilan mittaustapaa.

 

Kysymys: Mitä eroa on DSG-vaihteistolla ja S-Tronic -vaihteistolla ?
Vastaus:
Kyseessä on täysin sama vaihteisto, Audi vain käyttää vaihteistosta S-Tronic nimitystä.
Mutta, on hyvä tietää, että vaihteistot / mekatroniikkayksiköt eroavat toisistaan, ensinnäkin vaihteiden lukumäärän mukaan, vaihteiden välityksien mukaan, ohjelmien mukaan, jne. ja siksi mekatroniikkayksiköitä ei voi vaihtaa keskenään, ne ovat autokohtaisia. Lisäksi Audilla on 7-vaihteisia S-Tronic vaihteistoja jotka käyvät vain Audeihin, esim. 0B5-vaihteisto käy vain Audin nelivetoisille pitkittäismoottorisille autoille.